Het is donderdagnacht wanneer Ed en zijn team beginnen aan een belangrijke klus op knooppunt Hooipolder bij de Oosterhoutseweg langs de A27. “We starten met het demonteren van de oude geleiderail,” vertelt Ed. Maar het werk stopt daar niet. Pas op zondagavond, als een van de laatste teams, zetten zij de nieuwe geleiderail terug. Hoe ziet zo’n proces eruit? Ed neemt ons mee achter de schermen bij zijn werk, waar we in opdracht van ALSÉÉN en Rijkswaterstaat aan de slag zijn.
Zodra de weg volledig is afgesloten en we groen licht krijgen, gaan we aan de slag,” vertelt Ed. “Onze eerste stap is het demonteren en afvoeren van de oude geleiderail. Een goede afstemming tussen alle betrokken aannemers is cruciaal om in de beginfase geen kostbare tijd te verliezen. Dit is echt maatwerk,” voegt Ed toe terwijl hij zijn helm rechtzet.
Voordat de eerste bout losgaat, is er al veel werk verzet. Binnen op kantoor worden berekeningen gemaakt, buiten meet Ed alles nog eens na. “Je wilt geen verrassingen op het werk,” zegt hij. De materialen liggen klaar en de constructie voor de nieuwe geleiderail is al voorbereid. Op de onderdoorgang zijn ijzeren staanders bevestigd met voetplaatjes waar wij later de nieuwe geleiderail op monteren.
Ed vertelt: “Het mooiste vind ik dat alles samenkomt. Als de voorbereiding klopt, loopt het werk straks soepel. Dat geeft mij rust. Het is niet zomaar een klus. Je moet vooruitdenken, plannen en zorgen dat het veilig is. Dat maakt het vak interessant en elke keer anders.”
Na het demonteren is het werk nog niet klaar. “We kunnen niet direct de nieuwe geleiderail plaatsen,” legt Ed uit. “Eerst moeten andere teams hun werkzaamheden uitvoeren: afgraven, inschuiven, asfalt vernieuwen, bermen afwerken en markeringen aanbrengen. Pas als dat allemaal gereed is, komen wij terug.”
Dat gebeurt op zondagavond. “Dan zijn wij een van de laatste teams op het project. We leveren en monteren de nieuwe geleiderail. Dat doen we deels met een heistelling om de stijlen in de grond te heien en deels op de al eerder gemonteerde stijlen op de onderdoorgang. Daarna voeren we de overige onderdelen aan met de autolaadkraan. Het is zwaar werk, maar zodra alles klaar is en de weg veilig kan worden opgeleverd, ben ik trots op de mannen die dit weer hebben gerealiseerd.”
Aan het einde van de avond voert Ed de eindcontrole uit. “Alles moet stevig en veilig zijn voordat de weg weer open kan,” zegt hij vastberaden. Voor hem is het werk afwisselend en uitdagend. “Je moet soms improviseren, maar dat maakt het mooi. Als je weggaat en weet dat alles klopt, geeft dat voldoening.”